نمونه سؤالات نهايي درس ششم زبان فارسي3
به نام آن كه هستي نام از او يافت |
||||
سال تحصيلي 91-90 |
گروه ادبیات ناحیه دو |
سوم سال |
نمونه سؤالات نهايي درس ششم زبان فارسي |
|
نگارش هر يك از نوشته هاي زير چگونه است ؟ الف ) شكل ظاهري كتاب در طول تاريخ تغييري اساسي كرده است . هزاران سال پيش نوشته ها را بر تخته سنگ ها ، چوب يا پوست جانوران نقش مي كردند . ب ) خورشيد به تدريج پايين مي رود و سايه هاي ستون ها و هيكل هاي پاسبانان ، روي خاك اين زمين و ايوان سلطنتي دراز تر مي شود . |
1 |
|||
كدام يك از انواع نوشته ها حاصل تأملّات دروني است ؟ |
2 |
|||
پسوند « ان » در واژه ي « پاكان » چه معنايي دارد ؟ |
3 |
|||
نوشته ها ي تحليلي حاصل ............ و نوشته هاي تحقيقي بر اساس ........... هستند . |
4 |
|||
نوع « ان » در « بهاران» بر چه مفهومي دلالت دارد ؟ |
5 |
|||
پسوند «ان» در هريك از واژه هاي زير بيانگر چه مفهومي است ؟ الف – بامدادان ب– سپاهان پ-پاييزان ت- سواران ج شادان چ-كوهان |
6 |
|||
به شيوه ي نگارش نوشته ي زير ، اصطلاحاً چه مي گويند ؟ « اتاق نسبتاً بزرگ بود با دو پنجره به سمت آفتاب و پرده هاي رنگ و رو رفته ، در گوشه اي از اتاق يك ميز گرد كوچك با دو صندلي قرار داشت » |
7 |
|||
در هر يك از عبارت هاي زير ، از كدام شيوه ي نگارش استفاده شده است ؟ الف – خود گنبد چنگي به دل نمي زند ، لخت و آجري با گله گله سوراخ هايي براي كفتر ها ، از ته بر سقف مسجد نشسته بود . نخراشيده و زمخت . ب – توانايي و ناموري رستم در آن است كه نماينده ي مردم است ، پرورده ي تخيل هزاران هزار آدمي زاد است كه در طي زمان هاي دراز او را به عنوان تجسمي از رؤياها و آرزو هايشان آفريده اند . |
8 |
|||
نوع نگارش نوشته ي زير ............. است . ، چون نويسنده ، آنچه را كه ديده نوشته است . « ... تعدادي ستون وديرك بلند و بدون نظم و ترتيب در آن جا ديده مي شود ، ستون ها بسيار عظيم و غول آسا است » |
9 |
|||
7اگر بخواهيم چيزي و يا جايي را كه امروز وجود ندارد تشريح كنيم چه بايد بكنيم ؟ |
10 |
|||
چرا عبارت زير تشريحي است ؟ « اطراف مدرسه بيابان بو د، بي آب و آباداني و آن ته روبه شمال ، رديف كاج هاي در هم فرو رفته اي كه از سر ديوار گلي يك باغ پيدا بود » |
11 |
|||
در متن از كدام شيوه ي نگارش استفاده شده است ؟ « مدرسه دو طبقه بود و نوسازبود و در دامنه ي كوه تنها افتاده بود و آفتاب رو بود ، يك فرهنگ دوست ، عمارتش را وسط زمين هاي خودش ساخته بود . تابلوي مدرسه هم حسابي بزرگ وخوانا ، از صد متري داد مي زد كه : توانا بود هر كه ...» |
12 |
|||
كدام نوع نوشته بر اساس پژوهش هاي ما و ديگران به وجود مي آيند ؟ |
13 |
|||
عام ترین و رایج ترین راه تشریح ، طرح ............ در مورد ابعاد مختلف یک چیز ، شخص یا پدیده است . |
14 |
|||
كدام نوشته از نظر شيوه ي نوشتن حاصل ديده ها و شنيده هاي نويسنده است ؟
|
15 |
|||
با توجه به متن زير به هريك از سئوالات پاسخ دهيد .« كلاس دوم بغل دفتر بود . بعد سالن بود ؛ خالي وبزرگ كه دو تا ستون سفيد چهار گوش پرش كرده بود و آن ته سه چهار تا ميز و نيمكت شكسته ، ديوار روبه رو پوشيده از عكس پهلوان ها و يك نقشه ي بزرگ آسيا و .......» الف – اين نوشته به چه شيوه اي نگارش شده است ؟ ب – اين نوشته حاصل كداميك از موارد زير است ؟ 1- ديده ها و شينيده ها 2 - تأملات دروني 3 - پژوهش ها |
16 |
|||
يك واژه بيابيد كه در آن پسوند « ان » بيانگر زمان باشد . |
17 |
|||
نوشته هاي تشريحي و تحليلي چه تفاوتي دارند ؟ |
18 |
|||
عام ترين و رايج ترين راه تشريح يك موضوع ( شخص يا پديده ) چيست ؟ |
19 |
|||
نوشته هاي تحليلي به چه نوع نوشته هايي مي گويند ؟ |
20 |
|||
نگارش هاي تحقيقي ، چه نوع نوشته هايي هستند ؟ |
21 |
|||
در كدام يك از واژه هاي زير « ان » بر مفهوم جمع دلالت نمي كند ؟ مفهوم آن را بنويسيد .پاييزان – دردمندان |
22 |
|||
پسوند « ان »در كدام يك از كلمات زير نشانه ي جمع نيست ؟ گيلان – زانوان – بهاران – چشمان . |
23 |
|||
-« ان » در هر يك از كلمات نشانه ي چيست ؟ مردان ، پاييزان |
24 |
|||
پسوند « ان » در هر يك از واژه هاي : برگ ريزان – كوهساران – شامگاهان – گيلان چه مفهومي دارد ؟ |
25 |
|||
با توجه به متن « كلاس دوم بغل دفتر بود . بعد سالن بود ؛ خالي و بزرگ كه دو تا ستون سفيد چهار گوش پرش كرده بود و آن ته سه چهارتاميز و نيمكت شكسته ، ديوار رو به رو پوشيده از عكس پهلوان ها و يك نقشه ي بزرگ آسيا و ....» . ب ) اين نوشته به چه شيوه اي نگارش شده است ؟ الف) اين نوشته حاصل كدام يك از موارد زيراست ؟ 1 1-ديده ها و شنيده ها 2- تأملات دروني 3- پژوهش ها |
26 |
|||
يك واژه بيابيد كه در آن پسوند « ان » بيانگر زمان باشد. |
27 |
|||
آيا پسوند « ان » در واژه ي « كوهان » نشانه ي جمع است ؟ دليل خود را بنويسيد . |
28 |
|||
نوشته هاي ...... بر اساس پژوهش هاي شما و ديگران آفريده شده اند . |
29 |
|||
پاسخ سؤالات درس ششم زبان فارسي |
||||
1- الف ) تحقيقي ( پژوهشي ) ب ) تشريحي 2 - تحليلي 3- جمع 4- تأملات دروني - پژوهش ما و يا ديگران5 - در مفهوم قيد ( زمان ) 6- الف - زمان ب – مكان پ- زمان ت – علامت جمع ج – حالت ( يا نسبت ) –چ- شباهت .7- تشريحي ( توصيفي ) 8 – الف ) تشريحي ب ) تحليلي يا تحقيقي 9 – تشريحي 10- مي توان از مدارك ومآخذ و اسناد و كتاب ها كمك گرفت يا با افراد مطلع مصاحبه كرد .11 – براي اين كه اين نوشته نتيجه و حاصل ديده ها و شنيده هاي نويسنده است . 12 – تشريحي 13 – تحقيقي 14 – پرسش 15 – تشريحي 16 – الف ) تشريحي ب ) گزينه ي اول 17 –بامدادان 18- نوشته هاي تشريحي نتيجه ي ديده ها ويا شنيده ها هستند ، ولي نوشته هاي تحليلي حاصل تأمّلات دروني اند – يا هر توضيح صحيح ديگر . 19-طرح پرسش هايي در مورد ابعاد مختلف يك چيز ، شخص يا پديده است .20- نوشته هايي كه حاصل تأمّلات دروني هستند . 21- نوشته هايي كه بر اساس پژوهش هاي ما و ديگران آفريده شده اند . 22- پاييزان : زماني – 23- گيلان – بهاران 24- مردان : جمع – پاييزان :زمان25- برگ ريزان : زمان – كوهساران : مكان - شامگاهان : زمان – گيلان : مكان . 26- الف : گزينه ي اوّل ب : تشريحي.27- بامدادان 28- خير ،زيرا نشانه ي شباهت است يا مانند كوه .29- تحقيقي .
|
||||